2011. január 6., csütörtök

El Greco

Már egy jó ideje tervezem megnézni a Vangelis filmzenéjével ízesített görög-spanyol életrajzi drámát, az El Greco-t. Elég régen botlottam bele ebbe a filmzenébe, és nagyon megragadott. Először nem tudtam, hogy ez az album egy film zenei aláfestését hivatott szolgálni, a Vangelis egyik albumának láttam a sok közül. Aztán megtaláltam a filmet is.
Az alkotás a Krétai származású, 16. század végén, Itáliában és Spanyolországban élt festőről szól. Eredeti neve a jellegzetesen görög Domenikos Thetokopulos, akiről azt írja a wikipédia, hogy a spanyol manierizmus legnagyobb mestere volt.

A film amellett, hogy életrajzi, kosztümös dráma, egy jellegzetes hőseposz is, amit sok helyen "balladai homály" leng körül. Sok ok-okozati esemény nincs benne, gondolom annak is köszönhetően, hogy a művész életrajza eléggé hiányos. Inkább a főszereplő karakterének hősies kidomborítására gyúr, aki visszaemlékezik életének jelentős és befolyásoló eseményeire.
Ami különösen tetszett, az a spanyol inkvizíció bemutatása, az elnyomó rendszerek egyik iskolapéldájaként. A világiasságtól rettegő, az egyház akaratát mindenre rákényszerítő papok, akik a kommunizmushoz hasonlóan, mondvacsinált vádakkal bárkit félre tudtak tenni. El Greco pedig az a szereplő, akinek szintén meggyűlik a baja velük.

Nekem tetszett a film. Elszórakoztatott. Bár úgy gondolom, hogy az impozáns filmzene eléggé a háttérbe szorult. Azonban mindezek mellett élvezhető, szórakoztató alkotás a kosztümös drámák és a középkori életrajzi filmek kedvelőinek.

Negatív kritikát róla, ami a filmtetten jelent meg, itt lehet olvasni, Giccstabló címmel. Engem nem győzött meg. :)
Végül itt a filmzene rövid részlete.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése